A gdyby tak przeprowadzić badania zupełnie inaczej…

by:

Marketing

Przeprowadzanie badań rynkowych niekoniecznie musi być nudne i monotonne, choć tak się już przyjęło. Zazwyczaj, jeśli myślimy o badaniach rynku, to na myśl przychodzą nam nudne ankiety, które trzeba wypełniać, powtarzające się w nich pytania i bezsensowne odpowiedzi, spośród których musimy wybrać tę, która najlepiej oddaje nasze zdanie na temat określonych produktów albo też usług. To właśnie tak większość osób postrzega badania rynkowe, ale czy aby na pewno tak musi być? Czy muszą się one kojarzyć właśnie w ten sposób? Jeśli pracownicy agencji badawczych chcą zachęcić ludzi do brana udziału w badaniach, to nie ma wątpliwości, że potrzebne są zmiany. I to niestety niemałe zmiany. 

Wielkie zmiany

Żeby zachęcić ludzi do brania udziału w czymś, czym do tej pory byli już wystarczająco znudzeni, trzeba się naprawdę mocno postarać. Nikt sam z siebie nie przyjdzie do agencji badawczej z prośbą o przebadanie go pod kątem satysfakcji z rynku, bo przecież brzmi to niedorzecznie – ludzie zazwyczaj odmawiają brania udziału w takich badaniach, więc pewne jest, że sami na pewno nie będą się o takie badania upraszać. Chyba, że ich forma byłaby inna. Jak się okazuje, jest taka możliwość, bo badania konsumentów to wcale nie muszą być typowe, nudne badania ankietowe opierające się na wręczeniu komuś karteczki z gotowymi pytaniami i odpowiedziami i oczekiwanie na wypełnienie tego formularza. Badania ankietowe tak właśnie wyglądają, ale na całe szczęście badania fokusowe znacznie się od nich różnią…

Siła badań fokusowych

Badania fokusowe to prawdziwa innowacja na rynku badań konsumenckich. Pozwalają one na wprowadzenie różnorodności, na zainteresowaniu klientów i zachęceniu ich do wzięcia udziału w badaniu. Jak to się odbywa? Na początku trzeba w ogóle cokolwiek wiedzieć o badaniach fokusowych, żeby faktycznie zmienić zdanie na temat procesu badania opinii społecznej, a więc czym takim szczególnym wyróżniają się fokusowe? Otóż, do ich przeprowadzenia potrzebny jest sprzęt do nagrywania. Nie jest to żaden błąd ani też pomyłka – taki sprzęt w przypadku wspomnianych badań jest niezbędny, ponieważ fokusowe odbywają się w kilkuosobowych grupach. Nie jest to już typowe wypełnianie nudnego formularza – jest to rozmowa z kilkoma innymi osobami na określony temat. Dodatkowo, do przeprowadzenia badań fokusowych potrzebne są sale fgi. Sale fgi muszą być w taki sprzęt wyposażony, ale na tym nie kończy się ich nadzwyczajność. Otóż, takie sale muszą mieć odpowiednie wymiary – nie mogą być za duże, bo miałoby to wpływ na przebieg badania, ale też nie mogą być zbyt małe, ponieważ muszą pomieścić kilka osób. Kilka? Na pewno teraz myślicie, że to kolejny błąd w druku – otóż nie. Badania fokusowe odbywają się w kilkuosobowych grupach, a zatem pozwalają one zaoszczędzić na czasie. Są to naprawdę skuteczne badania i przede wszystkim inne niż wszystkie te, które do tej pory znaliście. Oto innowacja, na którą wszyscy czekali!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *