Czy to ważne, jak badamy?

by:

Marketing

Badania opinii publicznej są zwłaszcza w dzisiejszych czasach niezmiernie istotne. Są one ważną częścią współczesnego marketingu, bowiem dzięki nim rynek może się stale rozwijać i to w dobrym kierunku. To opinia publiczna wyznacza kierunek rozwoju rynku i to w każdej branży. Weźmy na przykład branżę kosmetyczną – rozwija się ona dzięki temu, że podczas badania konsumenci mówią, czego oczekują od producentów kosmetyków, jakich kosmetyków na rynku brakuje, jakie są dobre, a z jakich mogliby bez zbędnego żalu zrezygnować. Klienci informują dzięki takim badaniom jakie są ich oczekiwania i potrzeby oraz jakie zmiany byłyby na rynku mile widziane.

Nie istnieje jednak tylko jeden rodzaj badań opinii konsumenckiej. Bo gdyby tak było, to zadanie byłoby znacznie łatwiejsze. Problem pracowników agencji badawczych polega jednak na tym, że takich rodzajów badań jest znacznie więcej i że trzeba umieć dobrać odpowiednią formę i odpowiedni sposób badania do konsumentów i do ich oczekiwań. Nie każda forma badania jest zawsze mile widziana. Czasami konsumencki są już znudzeni jednym rodzajem badań, który bardzo często się stosuje i chcą czegoś innego, jakiejś innowacji, dzięki której być może zmieniliby zdanie co do badań opinii konsumenckiej. Konsumenci nie przepadają na przykład za badaniami telefonicznymi i z pewnością wszyscy to potwierdzimy. Każdy z nas miał w życiu taką sytuację, gdy odebrał telefon z prośbą o to, żeby udzielić odpowiedzi na kilka bardzo prostych pytań. Raz, drugi czy trzeci zgodziliśmy się na to, ale po pewnym czasie znudziło się nam już to i zaczęliśmy odmawiać lub po prostu najnormalniej w świecie rozłączać się nie zwracając uwagi na to, czego ktoś po drugiej stronie słuchawki od nas w ogóle oczekuje. Niezależnie od tego, czy to zachowanie grzeczne czy też nie – niezależnie od tego, czy jest to zachowanie kulturalne czy też nie ta właśnie często postępujemy.

Jakie badania wybrać?

Jeśli więc pracownik agencji badawczej stoi przed wyborem, to czym właściwie powinien się sugerować decydując o tym, jaki rodzaj badania będzie aktualnie najlepszy i jakie badania przyniosą najbardziej rzetelne wyniki? Jeśli pracownik agencji badawczej zasugeruje się łatwością zorganizowania badań i całkowitym kosztem organizacji i przeprowadzenia badań, to może zdecydować się na przykład na badania sondażowe. Jedni konsumenci wiedzą, że wady badań sondażowych to jedno, ale że obok wad zawsze są zalety i wezmą w nich udział. Jednakże ci, którzy są już taką formą badań nieco znudzeni na pewno odmówią spodziewając się czegoś bardziej innowacyjnego, czegoś ciekawszego, w czym braliby udział chętniej. A takimi badaniami są na przykład badania fokusowe – stosunkowa nowość n a rynku badań opinii konsumenckiej. Do ich zorganizowania potrzebne są jednak większe nakłady finansowe, sale fgi, sprzęt do nagrywania, fokusownie, a więc z badaniami fokusowymi jest znacznie więcej pracy, jeśli chodzi o samą ich organizację.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *